Tuesday, June 4, 2013

Cambodia (Part 2)

Hari Ketiga

Seperti yang telah dijadualkan, pada hari ketiga kami perlu berangkat ke Siem Reap. Untuk sampai ke Siem Reap bukanlah macam kita dari Klang nak pergi ke Melaka yang hanya 2jam saja sampai. Tapi untuk ke Siem Reap kami memerlukan hampir 6-7 jam untuk sampai ke sana dengan menaiki bas. Disini saya ingin kongsikan bersama anda sepanjang perjalanan kami dari Phnom Penh ke Siem Reap. 


Jalan raya yang masih batu-bata yang tidak seperti di Malaysia, majoriti jalan raya ataupun highway sudah diturap tar dengan begitu cantik sekali bukan. Kami tidak dapat tidur dengan nyenyak sepanjang 7 jam didalam bas. Kami rasakan seperti menaiki roller coaster. Sungguh mencabar dan pengalaman yang tidak akan kami lupakan sampai bila-bila. Bas yang kami naiki pun bukanlah seperti bas ekspress yang menyediakan kusyen empuk, kerusi boleh diturun naik, penghawa dingin yang setepek kena kat muka. oh tidak sama sekali. Ternyata apa yang kami dapat pada waktu itu dah rasa cukup bersyukur sangat.


Anda dapat lihat bagaimana kehidupan rakyat Kemboja. Rumah di tepi sungai yang hanya dipacakkan dengan kayu. Bekerja tanpa memakai baju kerana cuaca disana yang agak panas. Kanak-kanak bermain ditepi jalan yang berdebu. Mereka langsung tidak takut dengan berlakunya kemalangan. 



Landing diatas buaian sambil melayani bunyi kenderaan yang lalu-lalang tanpa menghiraukan keadaan sekeliling yang dipenuhi dengan habuk. Kental sungguh jiwa anak muda ini. I'm not sure either this was really a house or just rumah persinggahan. Sungguh bertuahnya kita dengan apa yang kita ada sekarang. 


Well how was that? the night environment in Cambodia are very lifeless. Cuma dibandar saja lah yang meriah. Tapi dibahagian lain, malam mereka dipenuhi dengan tidur. Most of the house cannot switched their light. yes! The utilities bill at Cambodia was very-very expensive. Some of the people might not afford to pay. Melalui pemerhatian saya, they not switch on all the lamp they had, some of the house just switch on the lamp in their main hall. only 1 lamp per house. According to the tour guide. he said that their electricity bill might be 100USD which RM300 per month! Hmm again I'm proud to be Malaysian.


Setelah hampir 4jam berada didalam bas. Kami singgah sebentar di Spider Market. Spider Market terletak diantara Phnom Penh dengan daerah Kampung Cham. Kalau anda nak tahu, hanya 1.6% sahaja penduduk yang beragama Islam di Kemboja ini dan mereka tinggal di Kampung Cham. Jadi, apa yang istimewanya di Spider Market ni? Jeng jeng jeng.


Cuba anda bayangkan, betapa daifnya mereka sampai binatang kecil-kecil ini dijadikan makanan ruji mereka. Tambahan pula mereka katakan binatang ini mengandungi protein yang tersendiri. Wow menakjubkan. So enjoy the pictures. :)


 Cengkerik Goreng.

  Katak Goreng.

Lipas Goreng.


This lady I bought the fried spider for 1 USD / 4000 riel. So got two spider. I ask her to eat while we enjoying taking pictures. hehehe she gave to me at first. "WOWOWOWO" Crazy! I don't know its halal or haram because in Islam kita tak boleh memakan haiwan yg mempunyai banyak kaki.

Haaa this spider do not bite you. I just don't know the species of the spider, you may ask mr gugel yang serba tahu tu ye. hihi you see they were very excited with those creepy animal. lol.


Oh perkenalkan ini adik LinDan, nama dia LinDon.. hahaha

 Si ratu cantik didalam kelas kami. Anak Dato Azmi.

Budak-budak ni memang gila. Nak suruh saya pegang?! Oii jangan haraplah... Menangis kat situ jugak.


Sampai saja di Siem Reap, badan kami sudah mula menunjukkan rasa ketidakpuas hatian dengan lenguh disana sini. Kami check in di hotel Siem Reap memandangkan kami sampai pada waktu maghrib. Sebenarnya kalau naik flight dari Phnom Penh ke Siem Reap sejam dah sampai. Tapi disebabkan ini merupakan percutian bajet, maka segalanya adalah sangat terhad. Siem Reap boleh dikatakan seperti Kuala Lumpur. Tumpuan pelancong apabila datang ke Kemboja. Apa yang menariknya di Siem Reap? Tunggu part 3 punya entry ya. Bye. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment